القائمة الرئيسية

الصفحات

شركة Realme كانت نزلت تليفون اسمه Realme 7 من فترة واتكلمنا عنة بعدها نزلت تليفون انهاردة اللي هو الـ Realme 7i وهو هيكون تكمله لنجاح التليفون اللي قبله Realme 6i اللي عمل ضجة كبير خصوصا علي شكل التصميم بتاعة وكذلك التليفون دا واللي بيجي بمعالج Snapdragon 662 مع شكل الثقب في الشاشة ويلا نشوف المواصفات كاملة.



1-المعالج: المعالج في التليفون من شركة كوالكم من نوع Snapdragon 662 مع معالج رسومي من نوع Andreno 610 واللي بيدي اداء كويس وكمان تقدر تزود الاداء من خلال خاصية Game Space وهو نفس المعالج اللي موجود في الـ Xiaomi Redmi Note 8 .


2-الشاشة: الشاشة بتيجي بمساحة 6.5 انش من نوع IPS LCD بجودة HD+ بدقة 720 بكسل مع دعم الشاشة لخاصية الـ 90Hz وكمان Eye Comfort عشان تحافظ علي عينيك لمدة طويلة وانت بتستخدم التليفون مع طبقة حماية من نوع Corning Gorilla Glass بس معرفناش من اي جيل.


3-الكاميرات: الكاميرا الامامية بتيجي بدقة 16 ميجا بكسل بفتحة عدسة F/2.1 

الكاميرا الخلفية رباعية الكاميرا الاولي بتيجي بدقة 64 ميجا بكسل بفتحة عدسة F/1.8 وهي الكاميرا الاساسية والكاميرا التانية بتيجي بدقة 8 ميجا بكسل بفتحة عدسة F/2.3  وهي الخاصة بالتصوير الواسع والكاميرا التالتة بتيجي بدقة 2 ميجا بكسل بفتحة عدسة F/2.4 وهي الخاصة بالتصوير الماكرو والكاميرا الرابعة والاخيرة بتيجي بدقة 2 ميجا بكسل بفتحة عدسة F/2.4 وهي الخاصة بالعزل والبورترية مع فلاش احادي من نوع Led Flash.



4-المساحة: التليفون بيجي بنسخة واحدة بس بمساحة 128 جيجا مع 8 جيجا رام.


5-البطارية: البطارية حجمها كبير بسعة 5000 مللي امبير وبتدعم الشحن السريع بقوة 18 واط.


التليفون بيدعم تصوير الفيديوهات بجودة FHD  بدقة 1080 بكسل وبجودة HD بدقة 720 بكسل وبيدعم التصوير الـ Slow Motion وخاصية الـ UIS Max Video Stabiliztion واللي بتساعد في تثبيت التصوير الفيديو وتقدر تركب شريحتين اتصال في وقت واحد والبصمبة بتيجي في ظهر التليفون مع خاصية الـ Face Unlock والخامات بتاعت التليفون من البلاستيك وبيجي بنظام تشغيل Android 10 وواجهه Realme UI 1.0 وبينزل بلونين ازرق واخضر.





6-السعر: للنسخة الوحيدة 128 جيجا مع 8 جيجا رام بسعر 4000 جنية.


ومتنساش تعمل اشتراك عشان يوصلك كل جديد واكتب كومنت بنوع التليفون اللي عايزني اتكلم عنه.

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات